De vele knelpunten in de logistieke ketens zoals ondernemers die dagelijks ervaren, maken duidelijk dat de juridische kaders niet aansluiten op de praktijk in de sector. De Rijksoverheid richt zich te veel op één specifieke schakel in de keten, op specifieke activiteiten binnen die schakels, en/of op één specifieke vervoersmodaliteit.
Op 17 juli 2012 heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu een adviesaanvraag verzonden aan ACTAL In het kader van het Topsectorenbeleid heeft de Minister met de toenmalige minister van Economische Zaken,Landbouw en Innovatie – gevraagd advies uit te brengen over de mogelijkheden om de regeldruk in de logistieke sector te verminderen. ACTAL heeft een studie laten uitvoeren door TNO en op basis van dit onderzoek een aantal hoofdconclusies getrokken. Het onderzoek van TNO is bijgevoegd als bijlage, maar is ook als aparte publicatie beschikbaar op het Expertisecentrum.
Drie hoofdknelpunten leiden tot onnodig veel vertraging, irritaties en een stapeling van kosten in de logistieke sector:
ACTAL adviseert te komen tot een juridisch bestel dat het logistieke netwerk centraal plaatst. Bij deze herziening moet in ieder geval het volgende worden gerealiseerd:
Betrokken partijen | Jaar | Leestijd |
---|---|---|
ACTAL, Topsector Logistiek, TNO | 2013 | 40 min |