Logo kdcl img

Vermindering in regeldruk bij import en export kan jaarlijks € 248 miljoen besparen

Het bedrijfsleven ervaart een hoge regeldruk bij import...
03 oktober 2013 / 1820

Het bedrijfsleven ervaart een hoge regeldruk bij import en export door stricte Douanewetgeving, documentatieeisen en in het toezicht op bijzondere goederencategorieën zoals fruit, bloemen, strategische goederen en accijnsgoederen. Door verbetering in voorlichting, wijze van inspectie en wijze aangifte kunnen ondernemers 248 miljoen euro aan logistieke en complaince kosten besparen. 

Doel en opzet van de studie

De Topsector Logistiek heeft regeldruk voor de logistieke sector als prioriteit aangemerkt en daarom het Advies College Toetsing Regeldruk (ACTAL) gevraagd de regeldruk in kaart te brengen. Regeldruk hangt bovendien samen met andere prioriteiten van de Topsector, t.w. douane, Neutraal Logistiek Information Platform, en synchromodaliteit. Daarom heeft ACTAL in 2012 opdracht gegeven om de regeldruk voor de logistieke sector bij import en export in beeld te brengen en de kansen voor vermindering te benoemen. Doel was om de totale regeldruk ervaren door ondernemers in Nederland bij de invoer en uitvoer in kaart te brengen, oorzaken te achterhalen en oplossingen om de regeldruk te verminderen aan te dragen.

Inkomende en uitgaande goederenstromen via de zeehavens, luchthavens en over land zijn daarom beschreven en de regeldruk die hiermee samenhangt in beeld gebracht. De route die een container aflegt in de logistieke keten is hiervoor als graadmeter genomen. Elke logistieke schakel in die keten is ondervraagd naar de regeldruk, zowel om de regeldruk in geld als in irritatie aan te geven. Het onderzoek heeft zich gefocust op zowel een algemene stroom, de goederenstromen van bijzondere producten en alle modaliteiten. Voor import is de telling begonnen vanaf het gereedmaken van een zending buiten Europa, tot en met de ontvangst en opslag van de goederen op de eerste bestemming In Nederland. Voor export hetzelfde, maar dan andersom.

Resultaten

Regeldruk behorend bij grensoverschrijdend goederenvervoer wordt in Nederland met name veroorzaakt door eisen die de douanewetgeving stelt, eisen aan de documentatie vanuit het vervoersrecht en internationale handel en als laatste door het toezicht op bijzondere goederencategorieën zoals fruit, bloemen, strategische goederen en accijnsgoederen.

Actal tabel 1

Om deze regeldruk te verminderen zijn verschillende oplossingen onderzocht. Niet alle oplossingen konden gekwantificeerd worden. Vandaar dat het mogelijk verbeteringspotentieel mogelijk nog hoger ligt. Bijvoorbeeld de verdere uitrol van AEO zal zeker nog meer besparingen opleveren, maar is moeilijk in geld uit te drukken. Aan andere oplossingsrichtingen kon wel een besparing gehangen worden. De grootste besparingen kunnen gerealiseerd worden door:

Actal tabel 2

Wat nu te doen?

Voor veel bedrijven hoort die regeldruk gewoon bij hun dagelijkse werkzaamheden en een onvermijdelijk iets. Gezien het grote besparingspotentieel voor ondernemers, is het dus van groot belang regeldruk op de agenda van de overheden te houden. Omdat er als gevolg van veranderingen in de omgeving voortdurend mogelijkheden zijn voor verdere besparingen en innovatie.

Insights artikel Vermindering van regeldruk in de logistieke sector bij export en import

Auteur Betrokken partijen Jaar Leestijd
Albert Veenstra, Jacqueline de Putter, Maarten Warbout, Paul Peters ACTAL, Topsector Logistiek, TNO 2013 90 min

Relevante publicaties