Voor een individuele patiënt of cliënt is het van cruciaal belang dat er een vloeiende verbinding bestaat tussen de verschillende deelprocessen van de zorgdienstverlening. In de huidige organisatie en aansturing van ziekenhuizen ontbreekt deze vloeiende verbinding veelal.
Dit artikel gaat in op de vraag in hoeverre Quick Response Manufacturing (QRM) een oplossing kan zijn voor de geschetste problematiek in de zorg betreffende lange wachttijden en slechte afstemming bij transfers. In hoeverre kan Quick Response Manufacturing een oplossing bieden voor de ketenproblemen in de zorg? Op basis van ervaringen met QRM in de maakindustrie is beredeneerd of het mogelijk is om in de zorg meer de focus op tijd te leggen om doorlooptijden en afstemmingsproblemen in de zorgketen te verminderen. De belangrijkste uitgangspunten voor het toepassen QRM in de maakindustrie zijn aanwezig in de zorg. Er is variabiliteit in de klantvraag, behoefte aan klantspecifieke oplossingen, een functionele inrichting van zorgprocessen en behoefte aan snelheid. Net als in de maakindustrie is Lean in de zorg vrij breed omarmd, maar blijkt niet dé oplossing voor alle ketenproblemen.
Betrokken partijen |
---|
Westerman, R.A., Bogers, E.A.I., El Ouasghiri, M., Glöckner, H.-H. & Weijers, S.J.C.M. |