Informatie wordt in de Living lab trade lanes sneller gedeeld omdat alle stakeholders via de data-pipeline data bij de bron kunnen inzien. Het delen van informatie over de goederen slaagt goed; het delen van informatie over het transportproces biedt nog veel mogelijkheden voor verbetering. Bedrijven kunnen voor het realiseren van data pipeline kiezen uit verschillende ICT-oplossingen: via business en port community platformen.
Het doel van het Cassandra-project is om containerlogistiek efficiënter en effectiever te maken door het combineren van bestaande informatiebronnen in transportketen te faciliteren. Een betere zichtbaarheid op de keten maakt het voor bedrijven en overheden mogelijk om logistieke, commerciële en toezichtrisico’s beter te beoordelen en processen te optimaliseren. De Living Labs demonstreren de wijze waarop het data pipeline concept en risico-gebaseerd supply en compliance management in de praktijk kan worden gerealiseerd. De partners in het project Cassandra bouwen interfaces tussen bestaande informatie-platforms en visibility-oplossingen voor het vastleggen van monitoringgegevens over ladingstromen en containerintegriteit.
Het doel van het Living Lab Azie-Europa is om de verschillende in het Cassandra-project ontwikkeld producten en oplossingen in een realistische context tussen Azië en Europa op verschillende handelsroutes te demonsteren. Er zijn drie operationele trade lanes. De eerste loopt tussen Yantian in China en het VK, met de haven van Felixstowe als toegangspunt tot het VK. Voor de demonstratie met Nederland was er één trade lane vanuit Penang in Maleisië en één vanuit Shanghai in China naar Nederland. Ten slotte was er de speciale situatie met een trade lane van Singapore naar Nederland die uitgebreid werd verkend maar niet geïmplementeerd. Al deze handelsroutes hadden de haven van Rotterdam als toegangshaven tot Nederland.
Het Living Lab heeft de volgende praktische resultaten en inzichten opgeleverd:
In de deliverable wordt de analyse van elk van de vier trade lanes uitgebreid toegelicht en worden concrete voordelen voor elk van de betrokken ketenpartijen getoond.
De ontwikkelde concepten en ICT-componenten worden door de ICT-bedrijven opgenomen in de nieuwe generatie ICT-systemen en diensten, waardoor de ontwikkelde kennis voor het bedrijfsleven beschikbaar komt. Het onderzoek heeft ook geleid tot nieuwe vraagstukken op het gebied van de opzet en inrichting van keteninformatiesystemen, ook wel genoemd het datapipeline concept. Deze vraagstukken zijn opgepakt in het vervolgproject CORE.
Auteur | Betrokken partijen | Jaar | Leestijd |
---|---|---|---|
Inge LLukassen | TNO, TU Delft, Seacon, Douane, Europese Commissie | 2014 | 75 min |