Al eerder onderzocht de Topsector Logistiek de rol van bestelauto’s in het zakelijke verkeer. TNO en CE Delft en hebben nu onderzoek gedaan naar de kansen voor elektrische bestelauto’s in Nederland. Er is nog veel onzeker over de adoptie. De voorzichtige conclusie is dat er een groei is van 100.000 elektrische bestelauto’s in 2025 naar 200.000 in 2030. Maar, daarvoor moet nog wel veel gebeuren.
Elektrische bestelauto’s
In 2017 hebben TNO en CE Delft in opdracht van de Topsector Logistiek en Connekt bijgedragen aan twee rapporten met daarin nieuwe inzichten over het bestelautoverkeer in Nederland. Daaruit kan onder andere worden geconcludeerd dat circa 75% van de kilometers in de stedelijke logistiek worden met bestelauto’s gereden en bestelauto’s daarmee verantwoordelijk zijn voor circa 50% van de CO2 uitstoot binnen de stedelijke logistiek. De Topsector Logistiek en Connekt hebben aan TNO en CE Delft gevraagd om in beeld te brengen hoe de adoptie van elektrische bestelauto’s zal verlopen tot 2025 en 2030.
Bevindingen
Schattingen in de literatuur over aantallen nieuwverkopen lopen zeer uiteen. De meest optimistische schatting komt niet verder dan 15.000 stuks in Nederland in 2025 (circa 20% van het totaal aantal nieuwverkopen per jaar). In dit zelfde scenario zouden in 2030 ongeveer 200.000 elektrische bestelwagens in Nederland rondrijden. Er zijn echter ook schattingen die vele malen lager uitvallen en waarbij de elektrische vloot nauwelijks groeit.
Fabrikanten hebben veel nieuwe aantrekkelijke modellen aangekondigd voor 2019. In 2019 zal voor 25% van de populaire modellen een elektrische variant beschikbaar zijn. Technisch voldoen de voertuigen prima. Maar, er is veel onduidelijkheid over de beschikbaarheid van aantallen voertuigen voor de Nederlandse markt.
Op basis van het gemiddelde dagkilometrage volstaat een actieradius van 175 kilometer voor 85 procent van de bestelauto gebruikers. Ook het netto laadvermogen is voor de meeste gebruikers geen belemmering. De total cost of ownership van een batterij-elektrisch voertuig (BEV) en een conventioneel voertuig (ICEV) liggen op papier al dicht bij elkaar. De restwaarde van een elektrische bestelauto daalt vooralsnog harder dan van een conventionele bestelauto.
Drempels
Er zijn echter veel onzekerheden bij een BEV zoals het verschil in aanschafprijs, de prijsontwikkeling van elektriciteit tegenover diesel en enkele niet-monetaire zaken die een hinderpaal vormen voor adoptie, zoals de rijbewijskwestie. Deze onzekerheden zullen de komende jaren afnemen, doordat ervaring wordt opgedaan, de markt volwassener wordt en meer duidelijkheid ontstaat over het kostenplaatje voor vlooteigenaren.
De werkelijke adoptie zal verder afhankelijk zijn van drempels die ervaren worden bij de overstap van diesel naar elektrisch. Daarbij gaat het met name om: het beperkte aanbod met gewenste specificaties (laadvermogen, actieradius), de beperkte van beschikbaarheid (snel)laadvoorzieningen en het uitzoekwerk en regelwerk dat bij de overstap komt kijken.
Ondernemers komen in elk geval niet in een gespreid bedje terecht. De overstap van diesel gaat in elk geval niet niks kosten; het is bloed, zweet en tranen. Op basis van nu beschikbare feiten stellen de onderzoekers dat de adoptie van elekrtische bestelauto’s relatief laag zal uitvallen ten opzichte van de fraaie zero emissie ambities van veel gemeenten. Er moet dus meer gebeuren.
Aanbevelingen
Om de inzet van elektrische bestelauto’s te versnellen doen de onderzoekers van TNO en CE Delft de volgende aanbevelingen: