Logo kdcl img

Elektrische vrachtwagens, infrastructuur van elektrische oplaadpalen

KennisDC Zuid-Holland Hogeschool Rotterdam City Logistics / stadslogistiek
06 september 2016 / 6469

Studenten van de Hogeschool Rotterdam hebben tijdens één PI-project, onderzoek gedaan naar het inzetten van elektrische oplaad palen in Rotterdam. Elektrische vrachtwagens gaan steeds meer het verkeer in Nederland beheersen. In het kader van de Green Deal Zero Emission streeft de Gemeente Rotterdam naar de inzet van elektrische vrachtwagens voor de stadsdistributie. De Gemeente werkt daarbij samen met verschillende bedrijven in de transportsector.

De Gemeente Rotterdam streeft ernaar om voor 2020 een netwerk met oplaadpunten te verwezenlijken. Het belang voor de gemeente hierin is dat de uitstoot in Rotterdam moet dalen. Als de gemeente Rotterdam voor 2020 geen maatregelen heeft genomen om de uitstoot te verminderen. Wordt er een aanzienlijke hoge boete vanuit Brussel gegeven. Voor het bedrijfsleven is het van belang dat er een kwalitatief netwerk van oplaadpunten wordt opgezet. Zodat de vervoerders en stakeholders ongestoord goederenbeweging voortzetten. De uitstoot van schadelijke stoffen door de huidige vrachtwagens is hoog per gereden kilometer. Het reduceren van de uitstoot van vrachtwagens heeft effect op het gebied qua milieu en gezondheid. 

De hoofdvraag gedurende het onderzoek: Wat moet de lokale overheid doen bij de infrastructuur voor oplaadpunten voor grotere voertuigen?

Voor de uitkomsten van dit onderzoek kunt u onderstaandverslag downloaden.

Insights artikel elektrische vrachtwagens, infrastructuur van elektrische oplaadpalen