Logo kdcl img

Dodehoekproblematiek bij bestel- en vrachtwagens

Jaarlijks vallen er circa tien doden door dodehoekongevallen...
04 oktober 2022 / 1235

Jaarlijks vallen er circa tien doden door dodehoekongevallen met een vracht- of bestelauto. De whitepaper ‘Dodehoekproblematiek bij bestel- en vrachtwagens’ is een initiatief van Zuid-Limburg Bereikbaar en tot stand gekomen in samenwerking met SmartwayZ.NL en ELC Limburg bedoeld om aandacht te vragen voor dit belangrijke onderwerp. Laat je informeren over de vele maatregelen die de kans op een ongeval verkleinen en zet waar mogelijk het nodige in werking! Zeker nu de scholen weer begonnen zijn.

Maatregelen

Er zijn verschillende manieren om de zichtveldproblemen van de dode hoeken op te lossen. Daarbij maken we in de whitepaper onderscheid tussen hulpmiddelen voor de bestuurder en extra informatie aan de omgeving van de vrachtwagen. De whitepaper behandelt onder andere de volgende maatregelen:

  • goed afstellen van spiegels;
  • gebruik van camerasystemen;
  • gebruik radar- of ultrasone detectiesystemen;
  • gebruik extern geluidssysteem;
  • plaatsen informatieve stickers;
  • beoordelen cabine-ontwerp;
  • andere oplossingen: zijdelingse en frontale bescherming;
  • inzetten nieuwe veiligheidssystemen, verplicht vanaf 2022.

Prioriteit aan veiligheid

In de whitepaper komt ook voorlichting aan chauffeurs aan bod. Het is belangrijk dat bedrijven voor hun werknemers een ‘safety culture’ ontwikkelen. De werkgever laat zijn werknemers dan regelmatig zien en horen dat het bedrijf hoge prioriteit geeft aan veiligheid. Het bedrijf stimuleert de chauffeur bijvoorbeeld om zich aan de rij- en rusttijden te houden, gebruik te maken van de spiegel-afstelplaatsen en de voorruit van de cabine vrij te houden.

Insights artikel Dodehoekproblematiek bij bestel- en vrachtwagens

Betrokken partijen Jaar
SmartwayZ.nl, ELC Limburg 2022