Samenwerken kan leiden tot flinke besparingen, bijvoorbeeld op ‘lege kilometers’ en CO2-uitstoot, maar uiteraard ook waarde toevoegen voor de klant. Dit soort harde criteria zijn wel bekend, maar juist zachte criteria zorgen ervoor dat een samenwerking ook echt kans van slagen heeft. Dat blijkt uit onderzoek binnen het project Compose, waarvan de resultaten onlangs werden gepresenteerd.
Niet orkestreren, maar componeren. Dat was het beginpunt van het project Compose. Nu, drie jaar later, ligt er een uitgewerkt boek met de titel ‘Compose: strategisch logistiek samenwerken’, met daarin een blik op alle facetten die komen kijken bij samenwerken. Ook staat er in een stappenplan beschreven hoe elk bedrijf de ideale samenwerkingspartner kan vinden. Om een match te maken tussen bedrijven is er een online platform ontwikkeld. “In eerste instantie was het doel om samen te werken in vervoer, maar dat is ondertussen uitgebreid naar magazijnruimte en het uitwisselen van logistiek personeel”, legt projectleider Compose vanuit evofenedex Nanne Schriek uit. “In het systeem worden bedrijven aan elkaar gekoppeld op basis van bedrijfscultuur, locatie en talloze andere facetten. Hiermee brengen we bedrijven die complementair aan elkaar zijn met elkaar in contact. Dit scheelt dus tijd bij het vinden van de juiste samenwerkingspartner.”
Nanne Schriek, projectmanager SCM, evofenedex
Goos Kant, hoogleraar logistieke optimalisatie, Tilburg University
Website referentie: www.supplychainsamenwerking.nl
Auteur | Betrokken partijen | Jaar | Leestijd |
---|---|---|---|
Nanne Schriek, projectmanager SCM, evofenedex en Goos Kant, hoogleraar logistieke optimalisatie, Tilburg University | evofenedex, Tilburg University | 2020 | 15 min |