Logo kdcl img

Blog: Webshopeigenaren kiezen vaker voor uitbesteden logistiek proces

Wat zijn de behoeften en verwachtingen van webshops...
12 januari 2017 / 3021

Wat zijn de behoeften en verwachtingen van webshops in relatie tot e-fulfilment? De e-Fulfilment Hub zocht het tot op de bodem uit!

Shutterstock 47461300

De e-Fulfilment Hub heeft in samenwerking met geaccrediteerd marktonderzoeksbureau Markteffect een grootschalig onderzoek laten uitvoeren naar de behoeften en verwachtingen van webshops in relatie tot e-fulfilment. Het onderzoek is uitgevoerd onder eigenaren en logistiek verantwoordelijken van webshops met maximaal 1.000 zendingen per dag en leidde tot een aantal zeer opvallende inzichten.

E-commerce markt telt zeer groot aantal kleine webshops
Een eerste opvallende bevinding is het feit dat de meeste webshops relatief klein zijn. Nederland kent een aantal zeer grote webshops met een uitstekende naamsbekendheid (o.a. Bol.com, Zalando en Coolblue), maar de e-commerce markt wordt hoofdzakelijk bevolkt door kleine webshops met een beperkt aantal zendingen per dag. Zo is bij circa 90% van de webwinkels slechts één persoon werkzaam en hoewel de totale steekproef voor dit onderzoek wordt gevormd door webshops met maximaal 1.000 zendingen per dag, verkoopt liefst 92% van de respondenten minder dan 100 producten per dag.

Webshops zijn sterk gericht op internationalisatie
De webshops die deelgenomen hebben aan het onderzoek bedienen vrijwel allemaal de Nederlandse markt. Ongeveer de helft van de webshops verkoopt (ook) aan andere Europese landen en 14% verkoopt (ook) aan landen buiten Europa. Deze bevinding sluit aan op de trend richting internationalisering van de e-commerce markt. Veel webshops herkennen dat de omvang van de Nederlandse e-commerce markt relatief beperkt is en zij breiden daarom uit naar andere Europese landen op zoek naar nieuwe markten en groeimogelijkheden. De Nederlandse logistieke sector draagt hier vanzelfsprekend in hoge mate aan bij; zonder logistiek geen internationale verzendingen door webshops!

Webshopeigenaren verdiepen zich nauwelijks in logistiek
Meer dan de helft (55%) van de eigenaren en logistiek verantwoordelijken van webshops is niet bekend met de term e-fulfilment. Veelgenoemde associaties door respondenten die wel bekend zijn met de term zijn ‘verzamelen’, ‘voorraadbeheer’, ‘opslag’, ‘logistiek’ en ‘verpakken’. Dit komt waarschijnlijk doordat webshopeigenaren vooral aandacht hebben voor hun eigen assortiment, prijsstelling, hun website en het gebruiksgemak voor online shoppers. Logistiek – en in mindere mate ICT – zijn aspecten van de webshop waarin zij zich nauwelijks in verdiepen en onvoldoende zicht op hebben. Omdat zij zich nauwelijks interesseren voor logistiek, hebben zij vaak onvoldoende grip op het logistieke proces en weinig inzicht in de mogelijkheden van (het uitbesteden van) e-fulfilment.

Grote intentie om e-fulfilment uit te besteden
Het feit dat de meeste webshopeigenaren beperkt geïnteresseerd zijn in logistiek, wordt ook duidelijk in de manier waarop e-fulfilment momenteel wordt georganiseerd. Er is onderzocht welke onderdelen van het fulfilmentproces veelal zelfstandig worden uitgevoerd en welke worden uitbesteed. Processen binnen e-fulfilment die vaak worden uitbesteed zijn transport van opslaglocatie naar klant (54% van de webshops), transport van inkoop naar opslag (29%) en het retourproces (28%). Opslag wordt door 74% van de webshops zelf uitgevoerd en meer dan driekwart van de webshopeigenaren voert orderpicken (79%) en verpakken (82%) zelf uit. Van de webshops die processen momenteel zelf uitvoert, verwacht ongeveer 20% deze in de toekomst uit te besteden aan gespecialiseerde e-fulfilmentbedrijven.

Uitbesteden van e-fulfilment: waar en waarom?
Uit onderzoek blijkt dat webshops die overwegen om bepaalde processen uit te besteden vooral behoefte hebben aan snelheid, betrouwbaarheid en lage kosten. Om consumenten zo snel mogelijk te kunnen beleveren is de locatie van het magazijn van groot belang. 70% van de webshops wil e-fulfilment daarom ook niet per se in de eigen regio uitbesteden, maar zoekt naar de strategisch best mogelijke locatie. Voor webshops die ook leveren aan klanten in het buitenland is dit percentage nog hoger, omdat korte levertijden en late cut-off tijden voor hen zeer belangrijke factoren zijn. Midden-Limburg is daarmee ideaal voor webshops die (willen) verkopen aan consumenten in andere Europese landen, omdat goederen – door de centrale geografische ligging en de zeer goede infrastructuur – heel snel en efficiënt vervoerd kunnen worden naar andere Europese landen. Klein tot middelgrote webshops blijken hier absoluut in geïnteresseerd te zijn, aangezien ruim een kwart aangeeft het uitbesteden van e-fulfilment in Midden-Limburg te overwegen.

Conclusie: Midden-Limburg het meest geschikt voor pan-Europese leveringen
Nederland telt een groot aantal kleine webshops en dit aantal groeit jaarlijks met dubbele cijfers. De meeste eigenaren van dergelijke webshops hebben een passie voor hun online winkel en het assortiment dat zij aanbieden. Het leeuwendeel is echter slechts beperkt geïnteresseerd in de logistieke afhandeling van bestellingen en dit wordt dan ook graag uitbesteed. Webshopeigenaren hebben daarmee behoefte aan betrouwbare e-fulfilmentpartners die snel en goedkoop kunnen leveren aan (internationale) klanten. De e-Fulfilment Hub in Midden-Limburg is perfect voor webshopeigenaren, omdat haar partners snel en efficiënt kunnen leveren aan consumenten door heel Europa. Ook hebben de partners alle competenties die nodig zijn binnen het e-fulfilmentproces in huis. De cut-off tijden liggen in Midden-Limburg al snel twee tot drie uur later dan in de Randstad. Dat betekent dat consumenten van pan-Europese webshops een stuk later kunnen bestellen en hun order alsnog de volgende dag in huis hebben. Midden-Limburg ligt immers het dichtst bij het hart van Europa!

Bron:www.e-fulfilmenthub.nl