In de afgelopen weken hebben vierdejaars studenten logistiek van Fontys Venlo de serious game ‘MasterShipper’ gespeeld. Vanuit het perspectief van een elektronicafabrikant plannen studenten hun goederenstromen via weg, spoor en water.
In jaar één van de opleiding werd al het spel ‘Synchromania’ gespeeld. Nu worden vierdejaars studenten wederom uitgedaagd om aan de slag te gaan met transportplanning. Het spel wordt verzorgd door docenten van FHTenL en onderzoekers van het KennisDC Logistiek Limburg.
Vorige week is ‘Mastershipper’ voor het eerst gespeeld. Qua perspectief, snelheid en complexiteit is het spel anders dan ‘Synchromania’. De workshop is gestart met een korte introductie en update over het thema. Daarna hebben studenten, middels een tutorial, kennisgemaakt met ‘Mastershipper’. Na het opstellen van een strategie per studentgroep is gestart met het spel, Na verloop van tijd konden spelers een ‘synchromodale logistiek dienstverlener’ inzetten. Dit soort dienstverlener neemt de zorgen van de elektronicafabrikant uit handen door de totale transportplanning op zich te nemen. Daardoor waren de scores van de meeste groepen duidelijk beter. De les sloot af met een discussie over de meerwaarde van synchromodaal transport voor verschillende betrokkenen in de logistieke keten. Wat direct opviel is het snelle aanpassingsvermogen, toenemende gedrevenheid en concentratie van de studenten gedurende de speelrondes.
Fontys en KennisDC Logistiek wil met dit spel het thema ‘Synchromodaliteit’ op een speelse en interactieve manier overbrengen aan studenten. Naast het spelen van dit spel hebben Fontys met het KennisDC Logistiek verschillende projecten lopen rondom dit thema. Voor meer informatie over onze projecten zie: http://www.kennisdclogistiek.nl/kennisboxen/synchromodaliteit