Logo kdcl img

Roadmap Sociale Innovatie: gezamenlijke actie voor toekomstbestendige logistieke sector

De logistiek kampt met grote uitdagingen. Nieuwe (ICT-)technologieën,...
24 april 2019 / 2119

De logistiek kampt met grote uitdagingen. Nieuwe (ICT-)technologieën, automatisering en duurzaamheidseisen veranderen de sector in rap tempo. De logistiek is echter sterk versnipperd, traditioneel, en heeft een weinig positief imago, terwijl er enorme krapte op de arbeidsmarkt heerst. Anders denken over organiseren, samenwerken en (personeel) managen; Sociale Innovatie, is vereist.

Meerjarig actieprogramma

Dit gaat niet vanzelf. Vanuit de Topsector Logistiek is daarom met partners (o.a. TNO, KennisDC Logistiek met hogescholen, Human Capital Agenda, TLN, STL, Evofenedex) een meerjarig actieprogramma, de Roadmap Sociale Innovatie, ontwikkeld. Hoofddoel is bedrijven op onderbouwde, praktische wijze via Sociale Innovatie te ondersteunen bij hun uitdagingen. De roadmap werd in een interactieve sessie toegelicht op het Topsector Logistiek Congres van 16 april.

Whatsapp image 2019 04 24 at 08.56.05

Presentatie Roadmap SI op Topsector Logistiek Congres

Na een introductie door Jannie van Andel, voorzitter Taskforce Sociale Innovatie, schetste Menno Vos, associate lector bij Hogeschool Windesheim, de drie actielijnen van de Roadmap: 1. het aanjagen van sociale innovatie via praktische instrumenten; 2. het opzetten van learning communities waarin werken, innoveren en leven lang ontwikkelen centraal staan; en 3. kennisontwikkeling en kennisdeling.

Veelbelovende initiatieven zijn gestart. Fred Nooijen, projectleider bij Fontys hogescholen, lichtte vanuit de Roadmap, Social innovator Logistics Limburg toe. Een van de deelnemende bedrijven hieraan was KLG Europe. Yvonne Peeters van KLG  Europe vertelde wat het project hen heeft gebracht. Medewerkers konden experimenteren met wearables. Door deze nieuwe technologie in het warehouse te testen werd 18% tijd in het orderpickproces bespaard. Essentieel voor succes bij het inzetten van innovaties is aandacht voor zowel de gebruiker, het werkproces als de technologie. Medewerkers ‘moeten’ actief betrokken worden en intrinsiek gemotiveerd zijn om nieuwe technologie te omarmen. Door deelname heeft KLG het keurmerk Jointly Organisations Innovate (Joi) behaald en haar employer branding versterkt.

Tot slot ging Danny Jonker, onderzoeker bij Fontys, in op hoe de toepassing van wearables in logistieke processen bijdraagt aan Sociale Innovatie, en hoe dit medewerkers ondersteunt bij hun werkzaamheden. Conclusie van Danny en Jannie van Andel: Aandacht voor zowel de mens, de technologie als het proces is essentieel!