Op 19 september 2024, vond het evenement plaats ter ere van het tweejarig bestaan van het Greening Corridors-programma. Liesbeth Krol, programmamanager Greening Corridors, opende de middag en benadrukte dat het event was georganiseerd om het consortium te informeren over de ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar. Het programma bood een platform voor lectoren, professionals en partners om samen de voortgang van verduurzaming in transport en logistiek te bespreken.
Nils Rosmuller, lector Energie- en Transportveiligheid, richt zijn onderzoek op een veilige energietransitie en het veilig vervoeren van personen en goederen op de Nederlandse transportinfrastructuur. Tijdens zijn presentatie belichtte hij de verduurzaming binnen de samenleving, waar vooral voor Greening Corridors de transitie naar voertuigen met alternatieve aandrijvingen (duurzame brandstoffen) zichtbaar is. Een van de grote uitdagingen die hij aanstipte, is het verplaatsen van duurzaam opgewekte energie, bijvoorbeeld opgewekte energie door windparken op de Noordzee, dat aanlandt in de de haven van Rotterdam en door moet naar het achterland. Dit vergt nieuwe logistieke oplossingen en aanpassingen in de bestaande infrastructuur.
Daarnaast ligt de focus van Rosmuller’s lectoraat op het beheersen van de risico's die gepaard gaan met het gebruik van duurzame brandstoffen als aandrijving voor vervoersmiddelen zoals trucks, treinen en schepen. Deze stoffen vervangen de meer traditionele brandbare stoffen zoals benzine en diesel.
Hij benadrukte dat omgevingsveiligheid een vaak onderbelicht thema is in de discussie over verduurzaming in transport en logistiek. Hoewel de effecten van veiligheidsrisico’s zoals die van zero-emissie voertuigen redelijk goed in te schatten zijn, blijft het moeilijk om de kans op incidenten nauwkeurig te voorspellen. Hiermee vestigde hij de aandacht op de noodzaak om veiligheid een prominentere rol te geven in de verduurzamingsdiscussie.
Frans Tillema, lector Intelligente Mobiliteit aan de HAN, benadrukte tijdens zijn presentatie de cruciale rol van schonere brandstoffen in het versnellen van de energietransitie. Hij wees erop dat er nog veel potentieel onbenut is in de optimalisatie van bestaande brandstoffen zoals diesel, waarbij aanzienlijke emissiereducties mogelijk zijn. Ondanks dat diesel jarenlang goedkoop is geweest en er weinig prikkels waren om te investeren in alternatieven, gelooft Tillema dat er door verbeteringen in deze brandstoffen veel winst valt te behalen.
Tillema stelde dat de transportsector te veel gericht is op Total Cost of Ownership (TCO), wat volgens hem een te beperkte benadering is om de energietransitie te realiseren. Hij riep op tot een fundamentele verschuiving in denken – het zogenaamde "omdenken" – waarbij de focus veel meer zou moeten liggen op het reduceren van emissies. Tijdens de sessie ontstond een levendige discussie over de rol van de overheid versus de markt in het stimuleren van verduurzaming. Terwijl sommigen pleitten voor meer overheidsingrijpen, benadrukten anderen dat grensoverschrijdend vervoer de complexiteit van deze kwesties vergroot, wat vraagt om internationale samenwerking en afstemming.
Dennis Moeke, lector Logistiek en Allianties aan de HAN, richtte zich in zijn presentatie op de noodzaak van logistieke efficiëntie en de uitdagingen binnen stedelijke en zorglogistiek. Hij benadrukte dat de focus op schonere voertuigen alleen niet voldoende is om de duurzaamheidsdoelen te bereiken. In plaats daarvan is een fundamentele aanpassing van de logistieke infrastructuur nodig, zoals het verbeteren van de beladingsgraad van vrachtwagens en het optimaliseren van transportprocessen.
Moeke uitte zijn zorgen over het gebrek aan bovenregionale samenwerking tussen de diverse lokale triple helix ecosystemen. Dus: meer leren van elkaar! Dit belemmert volgens hem de impact en opschaling van duurzame initiatieven. Hij benadrukte dat om werkelijk vooruitgang te boeken, er meer samenhang en synergie nodig is tussen de verschillende actoren binnen de logistieke keten, waarbij het delen van kennis en best practices essentieel is.
Kristel Alons, associate lector Supply Chain Innovation aan Fontys, richtte haar presentatie op de cruciale rol van digitalisering en circulariteit in de energietransitie. Haar onderzoek richt zich op het ontwikkelen van praktische roadmaps voor MKB-bedrijven, waarmee zij duurzame impact kunnen realiseren. Alons benadrukte dat een multidisciplinaire aanpak noodzakelijk is om echte vooruitgang te boeken, waarbij samenwerking tussen verschillende sectoren en expertises onmisbaar is.
Ze wees op de steeds duidelijker wordende correlatie tussen circulariteit en de impact op logistiek. Het verduurzamen van logistieke processen vraagt om meer dan alleen nieuwe technologieën; het vereist een fundamentele herziening van hoe goederenstromen en grondstoffen worden beheerd en vervoerd. Deze inzichten vertalen zich in concrete stappen voor bedrijven in de regio, die via digitalisering en circulaire oplossingen hun logistieke voetafdruk kunnen verkleinen.
Na de pauze kwam Vincent Marchau van consortiumpartner Trail aan het woord. Trail is een samenwerkingsverband dat zich richt op onderwijs en onderzoek in transport en logistiek, waarbij het een breed netwerk heeft onder zijn leden, gekoppeld aan de externe wereld van het bedrijfsleven en de overheid. Trail houdt zich onder andere bezig met thema’s zoals autonoom rijden, waarbij stafleden regelmatig presenteren aan een breed publiek, vaak bestaande uit promovendi.
Trail heeft nauwe samenwerkingsverbanden met ministeries en overheden, wat hen in staat stelt om hun onderzoek en onderwijs sterk te verankeren in de praktijk. Het onderwijsprogramma van Trail is degelijk en omvat cursussen die elke anderhalf tot twee jaar worden aangeboden aan een groep van 15-20 personen. De organisatie staat bekend om haar laagdrempelige en samenwerkingsgerichte cultuur, wat bijdraagt aan een open en constructieve sfeer.
Vincent benadrukte dat Trail vooral van waarde kan zijn voor het Greening Corridors-project, gezien het grote aantal promovendi dat hierbij betrokken is. Ook voor het KennisDC Logistiek zou Trail een waardevolle partner kunnen zijn, doordat het PhD-onderzoekers in staat stelt om hun academische werk te koppelen aan de praktijk en de behoeften van de sector. Vanaf September 2024 heeft Trail aangeboden dat het HBO een jaar gratis mag meedoen in het cursusprogramma om te bezien of het interessant is om een lange termijn verbinding aan te gaan.
Dr. Dick, lector Mainport Logistiek, legde de nadruk op de uitdagingen rondom het omgaan met weerstand binnen de logistieke sector, waarbij de last mile en first mile niet langer als afzonderlijke elementen mogen worden gezien, maar in samenhang moeten worden benaderd. Dit geïntegreerde perspectief is essentieel om efficiëntere en duurzamere logistieke systemen te realiseren. Zijn onderzoek richt zich sterk op het ontwikkelen van een duurzaam voedselsysteem, waarbij zowel de verduurzaming van bedrijventerreinen als de omschakeling naar elektrische transportmiddelen centraal staan.
Een ander belangrijk onderzoeksgebied van Dick is het hergebruik van water, wat bijdraagt aan de bredere doelstellingen van duurzaamheid binnen de logistiek. Hij sprak ook zijn groeiende zorgen uit over de toenemende bureaucratisering van onderzoekstrajecten, die volgens hem vaak gebaseerd is op wantrouwen in plaats van vertrouwen.
Ron van Duin gaf een overzicht van lopende projecten binnen zijn lectoraat Haven- en Stadslogistiek, zoals PATH2Zero, waarbij data wordt verzameld om te bepalen waar waterstof kan worden getankt en batterijen kunnen worden gewisseld langs vaarroutes. Hij wees op het belang van circulaire economie in combinatie met veiligheid en benadrukte de noodzaak van nieuwe bedrijfsmodellen voor autonome vervoersystemen en floating ports. Van Duin sprak zijn zorgen uit over de toekomst van deze thema’s en de noodzaak om circulariteit stevig te verankeren in de logistieke sector.
Het evenement werd afgesloten met een toespraak van Jeroen Bolt, programmamanager van Joint Corridors Off-road, gevolgd door de ondertekening van het samenwerkingsverband door Liesbeth Krol en Jeroen Bolt. Hiermee werd de samenwerking bekrachtigd tussen verschillende stakeholders, waaronder brancheorganisaties, hogescholen en bedrijven, om duurzame oplossingen te blijven ontwikkelen en toekomstige professionals te betrekken.
Dit evenement benadrukte de voortgang die is geboekt binnen Greening Corridors, maar ook de uitdagingen die nog voor ons liggen op het gebied van veiligheid, logistieke efficiëntie en samenwerking binnen de energietransitie. Het belang van multidisciplinaire samenwerking en innovatieve oplossingen kwam duidelijk naar voren als sleutel voor een duurzame toekomst.
Het volgende Greening Corridors event vindt plaats op 5 december 2024 in Amsterdam. Meer informatie via de volgende link.