Het Greening Corridors Event, georganiseerd door de onderzoeksgroep Greening Corridors in samenwerking met Port of Amsterdam, vond plaats op 5 december 2024 in Amsterdam. Dit evenement bracht vertegenwoordigers uit de logistieke sector, het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven samen om inzichten en kennis uit te wisselen over het verduurzamen van logistieke knooppunten en transportcorridors. Greening Corridors, een samenwerking tussen vijf hogescholen en ongeveer 30 consortiumpartners, richt zich op het ontwikkelen en delen van praktijkgerichte oplossingen voor onder andere de energietransitie en circulaire economie.
Dick van Damme, lector aan de Hogeschool van Amsterdam en partner in het programma Greening Corridors, opende het evenement met een inspirerend betoog over het belang van een gezamenlijke aanpak. Hij benadrukte de urgentie van actie in de logistieke sector, die voor aanzienlijke uitdagingen staat, zoals de overgang naar duurzame energiebronnen, het verminderen van emissies en het efficiënt benutten van bestaande infrastructuur. Zijn boodschap was helder: alleen door samenwerking tussen publieke en private partijen, ondersteund door innovatieve technologieën, kunnen de klimaatdoelen worden bereikt.
Peter Alkema vervolgde het programma met een presentatie over de verduurzaming van scheepvaart in het Noordzeekanaalgebied. Dit strategisch belangrijke gebied omvat meerdere gemeentes en veiligheidsregio’s, wat de coördinatie van scheepvaartoperaties complex maakt. Het Centraal Nautisch Beheer speelt hierin een sleutelrol door toezicht, infrastructuurbeheer en verkeersmanagement te organiseren.
De visie van Port of Amsterdam is vastgelegd in de ‘Clean Shipping Vision 2050’, waarin wordt gestreefd naar volledig emissievrije scheepvaart. Om dit te bereiken, worden doelen als een emissiereductie van 10% in 2025 en 20% in 2030 nagestreefd. Tegen 2050 moet de uitstoot volledig worden geëlimineerd. Innovatieve oplossingen zoals walstroomvoorzieningen en de invoering van alternatieve brandstoffen – zoals LNG, waterstof en methanol – spelen een cruciale rol in deze transitie.
Toch zijn er uitdagingen. Slechts 2% van de huidige scheepvaartvloot is duurzaam, en de productie van groene brandstoffen blijft beperkt door hoge kosten. De Green Corridors, zoals de route Singapore-Rotterdam, zijn testcases om internationale verduurzaming te stimuleren. Peter benadrukte echter dat samenwerking essentieel blijft, vooral omdat de beschikbaarheid van groene brandstoffen in ontwikkelingslanden zeer gering is.
Jan Egbertsen bouwde voort op het verhaal van Peter en ging dieper in op de cruciale rol van digitalisering binnen duurzame logistiek. Digitalisering wordt niet alleen gezien als een instrument om processen efficiënter te maken, maar ook als een middel om nieuwe oplossingen te creëren. Port of Amsterdam werkt aan de ontwikkeling van een *smart port*, waarbij technologieën zoals digitale tweelingen, kunstmatige intelligentie en autonoom transport worden ingezet om de efficiëntie te verhogen en emissies te verlagen.
Een belangrijk aspect is de integratie van dataplatforms die real-time informatie delen tussen stakeholders. Dit verbetert de samenwerking binnen transportcorridors en maakt het mogelijk om strategische scenario’s te simuleren. Jan gaf als voorbeeld de ontwikkeling van een digitale tweeling van de haven, waarmee logistieke processen kunnen worden geoptimaliseerd en verstoringen beter kunnen worden voorspeld.
In zijn tweede presentatie ging Jan in op de circulaire industrie. Hij benadrukte dat de haven een belangrijke rol speelt in het stimuleren van recycling en hergebruik van grondstoffen. Initiatieven zoals de verwerking van bouwafval tot nieuwe grondstoffen, de productie van biobrandstoffen en de ontmanteling van windmolens laten zien hoe circulaire economieën worden ondersteund. Toch blijven schaalgrootte, infrastructuur en wetgeving grote uitdagingen. Jan riep onderzoekers en bedrijven op om samen te werken aan innovatieve oplossingen voor deze knelpunten.
Na een dag vol inspirerende presentaties werd het evenement afgesloten met een netwerkmoment. Dit bood de deelnemers de kans om ideeën en ervaringen uit te wisselen, wat leidde tot nieuwe samenwerkingen en inzichten.
Het Greening Corridors Event benadrukte dat verduurzaming in logistiek en industrie haalbaar is, maar dat dit vraagt om innovatie, samenwerking en investeringen. De besproken thema’s – emissievrije scheepvaart, digitalisering en circulaire economie – vormen essentiële bouwstenen voor een duurzame toekomst. Met initiatieven zoals Greening Corridors en de energietransitie in het Noordzeekanaalgebied kan Nederland een voortrekkersrol blijven spelen in duurzame logistiek en industrie.