Vierdejaars studenten van Fontys Techniek en Logistiek ontwikkelen samen met TNO nieuwe scenario’s voor ‘serious game’ Synchromania.
Het spel is een aantal jaren geleden gelanceerd. In de tussentijd is er veel veranderd in de wereld van containerafhandeling. Derhalve heeft TNO Fontys studenten gevraagd om additionele scenario’s uit te werken die aansluiten bij de hedendaagse ontwikkelingen.
Doorontwikkeling Synchromania
In het spel Synchromania zit de speler op de stoel van de logistiek planner en dient zo goed mogelijk drie verschillende klanten te bedienen. Dit doet de speler door gebruik te maken van verschillende transportmodaliteiten. Op dit moment is het echter zo dat het spel op basis van één scenario gespeeld kan worden. De logistieke wereld verandert snel en het spel kan straks aangepast worden, met name op het gebied van economische impact (toename vervoersstromen), management van vertragingen en verstoringen in de beschikbaarheid van modaliteiten. Layla Lesbesque (TNO) heeft samen met Guy Somers en Biek van der Steen (Fontys) de instructies voor doorontwikkeling aan de studenten gegeven. Belangrijke zaken om rekening mee te houden bij de ontwikkeling zijn de ‘learning curve’ van de spelers, de balans tussen containers en beschikbare capaciteit, de moeilijkheidsgraad van het spel en natuurlijk de aansluiting bij de praktijk.
Synchromodaal Transport in het onderwijs
Eén van de initiatiefnemers van dit traject is het KennisDC Logistiek. Eén van de doelen van het KennisDC is om kennis over Synchromodaal transport terug te laten komen in het onderwijs. Pascal Swinkels, Manager KennisDC Logistiek Limburg: “De logistiek planner van de toekomst zal andere vaardigheden nodig hebben dan de huidige planner. Door de ontwikkelingen in technologie, het koppelen van systemen en het delen van data zullen logistieke processen in de toekomst beter afgehandeld kunnen worden. Dit spel geeft op een laagdrempelige en speelse wijze een inzicht in de transportplanning van de toekomst.”